Co potřebuji k získání hypotéky 5.00/5 (100.00%) 1 vote
Jestliže budete žádat o hypotéku, mějte předem připravené potřebné doklady. Můžete tím výrazně urychlit vyřízení úvěru.
Asi každý dospělý člověk o pojmu „hypotéka“ někdy slyšel a asi každý by o hypotéce mohl něco málo říct. Někdo by odpověděl, že se jedná o dlouhodobý úvěr na nové bydlení či rekonstrukci a někdo jiný by zase řekl, že lze hypotéku využít i na něco jiného než jen na bydlení. Obě odpovědi by byly sice správně, ale s takovou „znalostí“ byste s hypotékami daleko nedošli.
Každý člověk, který reálně přemýšlí o zařízení hypotečního úvěru, by se měl nejprve obeznámit s fakty, které s tím souvisí. Jaké doklady je potřeba doložit? Co vůbec předchází podpisu smlouvy hypotečního úvěru? Na co všechno mohu hypotéku použít? Na takové otázky je potřeba znát jasnou odpověď ještě předtím, než se vůbec do zařizování hypotéky pustíte.
Použití hypotéky
Hypoteční úvěr, respektive peníze z hypotečního úvěru, lze využít nejen na koupi/ výstavbu nového domu, ale i na jeho rekonstrukci či modernizaci. Krom toho z něj lze splatit i půjčky a úvěry z dřívější doby. Dále je možné z úvěru vyplatit spoludědice. Na druhou stranu nelze z hypotečního úvěru platit nájemné nebo pořizovat majetek – na nové auto a vybavení do domácnosti můžete tedy zapomenout. (na to jsou jiné typy úvěrů)
Doklady
Zájemce o hypotéku by se měl připravit na to, že ho následující týdny až měsíce čeká obíhání všemožných úřadů a účetních, aby mohl bance doložit všechny potřebné dokumenty a své účty (popř. i účty příbuzných). Už před získáním hypotéky je potřeba pustit nějaký ten tisíc, protože kromě znaleckého posudku nemovitosti bude potřeba i dalších dokladů. O všech požadovaných dokladech, ať už jejich originálech nebo kopiích, vás banka informuje při první návštěvě. Velice často se ale stává, že klient na nějaký ten papír zapomene, protože je toho opravdu dost, a tak je dobré si vše pečlivě zaznamenat, abyste nemuseli chodit na stejný úřad nebo poštu dvakrát.
Doklad a dokumenty o příjmech a výdajích
Abyste bance dokázali, že si vámi zvolenou výši hypotečního úvěru můžete opravdu dovolit, budete muset předložit své příjmy a výdaje za posledních 6 měsíců. Nejenže si banka prozkoumá všechny vaše aktuální závazky včetně půjček a leasingů, ale také si ověří, zdali byste po splacení měsíční splátky měli více než životní minimum. Jednoduše řečeno banka nechce nic nechat náhodě, a tak si vás pořádně „proklepne“ od hlavy až k patě.
Příjmy – zaměstnanci
- občanský průkaz
- kopie mzdového listu/ výplatní pásky za posledních 6 měsíců – 2 roky potvrzená zaměstnavatelem
- potvrzení zaměstnavatele o průměrném příjmu
- ostatní příjmy
Příjmy – podnikatelé
- občanský průkaz
- živnostenský list/ koncese
- potvrzení správy sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovny o prováděných platbách ve prospěch těchto institucí
- přiznání k dani z příjmu fyzických osob za poslední dva roky potvrzené finančním úřadem
- v případě příjmů plynoucích z pronájmu: nájemní smlouva a vlastnický list k této nemovitosti
- příjmy z kapitálového majetku
Výdaje – zaměstnanci i podnikatelé
- smlouva o jiném úvěru, půjčce či leasingu
- smlouva o stavebním spoření či penzijním připojištění
- pojistné smlouvy, doklady o platbách pojistného (pojištění nemovitosti, domácnosti, životní, a další)
- doložení ostatních individuálních pravidelných výdajů (například rozhodnutí soudu o placení výživného)
- doložení ostatních závazků, jako ručitelské prohlášení a jiné
Doklady a dokumenty k nemovitosti
Příjmy a výdaji to však nekončí. K žádosti o hypoteční úvěr totiž také neodmyslitelně patří ručení danou nemovitostí, k čemuž je přirozeně potřeba několika dalších dokladů a dokumentů. Kromě výpisu z katastru nemovitostí a snímku z katastrální mapy bude nutné si obstarat i odhad nemovitosti, prováděn odhadcem dané banky, který si za to nechá pěkně zaplatit. Podle následujícího seznamu vám bude jasné, že získáváním všech potřebných listů strávíte další pěkné odpoledne na různých úřadech. Každá banka může mít na předložení dokladů, výpisů a potvrzení odlišné požadavky. Buďte na to předem připraveni.
Doklady k nemovitosti
- výpis z katastru nemovitostí ne starší než 3 měsíce (100 kč)
- snímek pozemkové mapy či geometrický plán ne starší než 1 rok
- odhad ceny nemovitosti ne starší než 6 měsíců (3000 – 10 000 kč)
- pojistná smlouva k nemovitosti
- doklad o vlastnickém právu k nemovitosti (kupní smlouva apod.)
- souhlas spoluvlastníků s vkladem zástavního práva na nemovitost
- fotografie nemovitosti
Stavba
- stavební povolení
- projektová dokumentace, rozpočet
- smlouva o dílo, smlouva o výstavbě
- soupis potřebného materiálu a prací svépomocí
- časový harmonogram stavby
Koupě
- kupní smlouva či smlouva o smlouvě budoucí
Zástava
- Jak je již výše zmíněno, za hypotéku se musí ručit. Zástavou je většinou pořizovaná nemovitost, která v momentě zástavy musí být již pojištěná (cena pojištění se liší každou stavbou). Do katastru nemovitostí je nutné zapsat zástavní právo a jako zástavu pro hypoteční úvěr. (500 kč)
Pakliže vám banka veškeré předložené dokumenty schválila, můžete si gratulovat, protože vaše nekonečné běhání po úřadech se vyplatilo. Teprve nyní bude vaše žádost o hypoteční úvěr zaslána na centrálu banky a pakliže vše dobře dopadne, můžete se těšit, že vám během několika týdnů – měsíců budou na bankovní účet připsány peníze z hypotečního úvěru.