Mají se velké banky bát konkurence?

Donedávna velké banky tvrdily, že nemají důvod obávat se konkurence, ať už by se jednalo o vznik nízkonákladových bank a s tím spojený potenciální odliv klientů, uběhl však více než měsíc od nového roku a začínají měnit své stanovisko. Potvrzují to například novinky, které banky zavádějí, aby se staly konkurenceschopnější. Vyrážejí tedy touto cestou do boje nejen o nové, ale i stávající klienty.

Vypočtěte si aktuální úrokové sazby hypotéky právě teď!

Jste u své banky již dlouhou dobu a za běžný účet platíte nemalou částku měsíčně? Pak můžete zkusit, jak se banka zachová v okamžiku, kdy jí oznámíte, že chcete přejít ke konkurenci. Pravděpodobně vám banka slíbí snížit či zcela eliminovat měsíční poplatky za běžný účet, aby si Vás tím alespoň na nějakou dobu udržela.

To ostatně potvrzují i mluvčí menších bank, kteří tvrdí, že se velké banky začínají o přízeň svých klientů znovu snažit například tím, že zvýhodňují své služby, ať už se jedná o veřejný způsob propagace či „utajený způsob“, kdy tímto způsobem zvýhodňují klienty, kteří jsou již rozhodnuti banku změnit. Klienti však čím dál více oceňují efektivní způsob komunikace menších bank, kdy bankéři jednají s klienty na rovinu a bez vytáček. Poslouchají, co jim klienti sdělují, a tím sbírají zpětnou vazbu, s jejíž pomocí zlepšují stávající služby či vytvářejí služby nové. Tento způsob komunikace a získávání zpětné vazby od klientů může přinést (a také přináší) další přiliv nových klientů.

Boj o klienty ve své podstatě probíhá hlavně ve větších městech, kde soustředěná konkurence, do menších měst tento boj ještě nedorazil. Banky si uvědomují, že mnohem levnější a efektivnější je udržet si stávajícího klienta než získávat klienty nové, i proto přistoupily na to, že svým stávajícím klientům odpouští či výrazně snižují poplatky. Na rozdíl od bank ve větších městech, banky v malých městech spoléhají vyloženě na fakt, že klient má omezené možnosti výběru banky a je pro něj tedy velmi složité (a ve finále neefektivní) banku měnit. Tradiční banky v malých městech by si měly hlavně uvědomit, že tato situace se může velice brzo změnit, v okolí se mohou otevřít nové banky a klienti pak již nebudou mít důvod pro to, aby zůstávali u své banky, pokud jim ovšem nenabídne něco, co jim nová banka dát nemůže.

Každopádně počet klientů, kteří přestupují od tradičních bank k těm nízkonákladovým, výrazně narůstá. V loňském roce tak učinilo 376 tisíc klientů, od roku 2011, kdy nastal obrovský boom nízkonákladových bank, je to celkem 1, 8 milionu klientů. Vzhledem k velikosti naší země a počtu jejích obyvatel, se jedná o nezanedbatelný počet získaných klientů. Dle dostupných informací hlásí Air Bank 330 000 klientů, Equa Bank 120 000 klientů, mBank 540 000 klientů, Zuno Bank 250 000 klientů a Fio banka 460 000 klientů (z toho cca 15 000 nových klientů získala v průběhu ledna 2015). Také Sberbank stoupl počet nových klientů a v současné době již disponuje 80 000 klienty.


Uveřejněno

v

od

Značky: